Aktualna pogoda

Aktualności

SPRAWOZDANIE Z „ZIELONEJ SZKOŁY” PSP im. BRONISŁAWA CZECHA W IWKOWEJ

SPRAWOZDANIE Z „ZIELONEJ SZKOŁY”  PSP im. BRONISŁAWA CZECHA W IWKOWEJ

„Zielona szkoła” to forma edukacji, która jest źródłem twórczej pracy nauczyciela i ucznia. Ma spełniać określone cele dydaktyczno-wychowawcze i integracyjne. Uczenie się przez przeżywanie przynosi większe efekty niż nauka w szkolnej ławce, dlatego w tym roku szkolnym zorganizowaliśmy dla uczniów PSP w Iwkowej dziesięciodniowy pobyt w Łebie. Dzięki temu nasi uczniowie mieli szansę bezpośredniego poznawania przyrody i pięknych zakątków naszego kraju, a jednocześnie możliwość bezpośredniego przeżywania i działania.

To już piętnasty rok naszych morskich wojaży! 13 czerwca w poniedziałek, 49 uczniów naszej szkoły oraz 4 nauczycieli wyruszyło do Łeby. Naszym miejscem docelowym był Ośrodek Wczasowo-Kolonijny „Janina” w Nowęcinie, gdzie bardzo aktywnie spędziliśmy aż 7 dni. Pierwszego dnia przywitał nas deszcz, ale i to nie powstrzymało nas przed zobaczeniem pięknej plaży i morza. Z daleka było  słychać szum wzburzonych fal morskich, łopot  liści  drzew, pisk mew i szelest piasku na plaży pod stopami spacerujących ludzi. Widoki przepiękne. Podziwialiśmy nadmorski krajobraz i oglądaliśmy linię brzegową.

Drugiego dnia przy pięknej pogodzie wyruszyliśmy na ruchome wydmy do Łeby, które są ewenementem przyrodniczym Słowińskiego Parku Narodowego oraz unikalną atrakcją tego miejsca. Widoki zwalały z nóg! Czuliśmy się jak na prawdziwej pustyni. Kolejnego dnia wyruszyliśmy do Sea Park Sarbsk, by wziąć udział w kursie edukacyjnym pn. „Błękitna Szkoła”.Jest to oferta skierowana do zorganizowanych grup dzieci i młodzieży, która  ma na celu przedstawienie bogactwa życia podwodnego oraz jego ścisłych powiązań z różnymi aspektami ludzkiego życia. Udział w zajęciach uświadomił uczniom, że czasem wystarczy choćby na chwilę zmienić perspektywę obserwacji aby poznać różnorodność świata. Nasi uczniowie na kilka godzin wkroczyli do morskiej krainy biorąc udział w cyklu zajęć urozmaicanych spacerem po parku makiet zwierząt morskich i parku miniatur latarni morskich oraz wizytą w muzeum marynistycznym i oceanarium prehistorycznym 3D. Ponadto poznali tajniki współpracy zwierząt i ludzi podczas treningów fok szarych i kotików południowoamerykańskich. Byliśmy zachwyceni tym pokazem i pełni podziwu dla treserów tych zwierząt.

Korzystając z pięknej pogody spędzaliśmy czas na plaży. Obserwowaliśmy linię brzegową z widocznymi latarniami, roślinność porastającą wydmy oraz morski horyzont. Urządziliśmy konkurs plastyczny – „Najpiękniejsza latarnia morska” oraz konkurs piaskowych zamków. Nie zabrakło również czasu na zabawę i sport! Tym bardziej, że infrastruktura ośrodka, gdzie przyszło nam zamieszkać przyprawiała o mały zawrót głowy: orlik, boisko do siatkówki plażowej, pełnowymiarowe boisko do piłki nożnej, trampolina, mini aquapark, salka sportowa, siłownia, ścianka wspinaczkowa oraz sala tenisa stołowego.         A wieczorami – grill, dyskoteka, ognisko…i kibicowanie naszej reprezentacji podczas transmisji meczu na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej we Francji!

Wybraliśmy się również z wizytą do miejsca zwanego „Labirynt Park Łeba”, gdzie mogliśmy pobawić się w chowanego w największym naturalnym labiryncie w Polsce. Zdobywając bazy i odpowiadając na pytania ze znajomości przygód Harrego Pottera nasze drużyny musiały jak najszybciej przejść do wyznaczonego celu. Wspaniałe przeżycie!

Mieliśmy również okazję zwiedzić Trójmiasto, gdzie największe wrażenie zrobił na nas Gdańsk. Przewodnik z wielka pasją i zaangażowaniem opowiadał dzieciom o historii, kulturze i tradycjach tego regionu. Zwiedziliśmy też historyczne Westerplatte, symboliczne miejsce wybuchu II wojny światowej i bohaterstwa Polaków, które skłoniło nas do wielu przemyśleń.

22 czerwca w godzinach porannych szczęśliwie wróciliśmy do domu. Zadowoleni               i bogatsi o nowe doświadczenia mogliśmy pożegnać mijający 2016/2017 rok szkolny.

W imieniu wszystkich uczestników wyjazdu chcemy serdecznie podziękować Panu Wójtowi Gminy Iwkowa, Bogusławowi Kamińskiemu oraz Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie za dofinansowanie, którego nam udzielili, dzięki czemu koszty poniesione przez rodziców nie były aż tak wysokie. Dziękujemy również sponsorom za bezinteresowną pomoc w zorganizowaniu tego wyjazdu.

Anna Baran

„Zielona szkoła w Łebie” w kwocie 10 662,75 zł został dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.